Projekt
Návrh projektu
Téma: Moře
Předmět: Výtvarná výchova
Ročník: 3.-4.
Rozsah: Jednodenní (4 vyučovací hodiny)
Mezipředmětové vztahy: Prvouka, Vlastivěda – v prvouce se děti seznámí s různými mořskými živočichy, jejich životem, vzhledem, obživou, místem života,…ve vlastivědě se pak dozví, kde tito živočichové žijí, ostatním poví, jakou zemi již navštívili, kam by se chtěli podívat, co o které zemi vědí, atd.
Výpočetní technika – všechny potřebné informace si žáci dohledají na internetu, mohou si vytisknout šablony, či texty,…
Cíl: Získání nových vědomostí o moři a podmořském životě
Využití dílčích výrobků do jednoho velkého
Procvičení jemné motoriky
Nové dovednosti při využití netradičních pomůcek
Zvládnutí práce s internetem a balíčkem Microsoft office
Mořské dno
(1.hodina)
Organizace: Jednotlivě
Pomůcky: čtvrtka, lepidlo, štětec, čočka, rýže, kroupy, mák, kmín, sezam,…
Teorie: Nejprve si učitel se třídou pohovoří o tom, jak vypadá moře, mořské dno, co v moři najdeme, jaká moře známe, kdo už někdy u moře byl a jak tam jel, jaké moře je (slané), co zapříčiňuje příliv a odliv,…..
Postup:
Nejprve vezmeme žáky do počítačové učebny. Na internetu by každý měl najít informace o moři. Hledáme obrázky, složení mořského dna, podmořské nálezy, život pod mořem, ale také lodě, mořské rostliny,….vše, co děti napadne. Čím více informací, tím lépe. Potom se vrátíme do třídy a začneme s výrobou mořského dna.
Každý dostane čtvrtku, štětec a uvedené sypké potraviny a pochutiny.
Čtvrtku si po částech natřeme lepidlem a na lepidlo sypeme dle libosti mák, čočku, kmín,….
Takto zaplníme celou plochu čtvrtky formátu A4 a vznikne nám mořské dno.
Rybičky a korály
(2.hodina)
Organizace: Práce ve dvojicích
Pomůcky: nit/vlasec, čtvrtka, barevné papíry, korálky, lepidlo, fixy
Teorie: Jaké rybky žijí v moři (barvy, tvary,…), jaké jste viděli na vlastní oči, jak se
liší od ryb u nás, co je to korál, kde ho najdeme, jak vypadá, k čemu je dobrý,…
Postup:
Pokud si někdo není jistý, že dokáže nakreslit rybu, mají žáci možnost jít k počítači, který je umístěn ve třídě, na internetu najít šablonu ryby (nebo ji vytvořit v malování) a tu si vytisknout.
Děti se rozdělí do dvojic (po lavicích), ve kterých budou pracovat. Každá lavice má za úkol vytvořit dvě rybky a dva korály. Je na dětech, jak se mezi sebou domluví (zda jeden udělá dvě rybky a druhý dva korály, nebo se vystřídají).
Korál – na vlasec navlékáme různě velké a barevné korály, můžeme jich vyrobit více a potom je na sebe navázat a udělat jeden rozvětvený, záleží na fantazii dětí. Na vrchu korálu necháme malé očko pro zavěšení.
Rybičky – na čtvrtku namalujeme tvar rybičky (děti mohou vyžít i předem připravenou učitelovu šablonu), obtáhneme jej fixem a dovnitř vlepujeme natrhané barevné papíry. Když je rybička celá vyplněná, vystřihneme ji, na hřbetě uděláme očko a protáhneme jím nit nebo vlasec, aby se dala zavěsit.
Lodě a ponorky
(3.hodina)
Organizace: Libovolná
Pomůcky: papír, rolička od toaletního papíru, barevné papíry, lepidlo/izolepa, fixy/pastelky, špejle, plato od vajíček, tempery, štětce, brčko
Teorie: Pluli jste už někdy lodí? Jak vypadala, kde to bylo, osobní zážitky, jaké druhy lodí známe? Liší se něčím loď plující po moři a na řece? Kdo loď řídí a čím? Kdo všechno by měl být na palubě?
Postup:
Stejný postup, jako při kreslení ryb a korálů. Navíc můžeme zvolit pár žáků, kteří se posadí k počítači a na internetu budou hledat informace, které žáky zajímají (jak je velká největší loď na světě, informace o Titanicu, ponirkách,…)
Děti utvoří libovolné skupinky (dle toho, jak velikou loď či ponorku chtějí vyrobit). Mohou
také pracovat jednotlivě.
Základem je vytvořit moře, po a pod kterém loďky poplují.
Moře – plato od vajíček natřeme temperou na modro a necháme uschnout.
Loď – z papíru si děti složí lodičku (origami), kterou si vybarví fixami nebo pastelkami.
Když je loďka vybarvená, nalepí ji na špejli. Do „moře“ opatrně vyhloubí malé dírky (tuto
práci raději udělá vyučující) a do dírek zapíchnou špejle s loďkami.
Ponorka – roličku od toaletního papíru natřeme lepidlem a obalíme libovolným barevným
papírem. Po zaschnutí fixem nakreslíme okna a nahoru asi do první třetiny ponorky uděláme
dírku pro periskop. Do dírky zasuneme zkrácené brčko.
Naše malé moře
(4.hodina)
Organizace: Skupinová
Pomůcky: krabice, předešlé výrobky, modrý krepový papír, lepidlo, mušle, tapeta, nůžky
Postup:
Vezmeme krabici (větších rozměrů), nařežeme ji tak, aby se otevírala jednak z boku směrem k nám, ale také z vrchu (bude se nám lépe pracovat). Nejprve celý vnitřek krabice oblepíme modrým krepovým papírem. Zvenčí můžeme nalepit, co nás napadne (tapeta, barevný papír,…). Na dno krabice připevníme „mořská dna“, která děti vyráběly první hodinu. Ke stropu krabice zavěsíme rybičky a korály z druhé hodiny. Na vrch zavřené krabice přilepíme plato od vajíček a lodičkami z hodiny třetí. Na mořské dno položíme ponorky. Modré stěny můžeme oživit nalepením různých mušlí a hvězdic, nebo domalováním mořských řas.